Sjukhusrådgivning för att minska risken för muncancer

Den vanligaste formen av huvudhalscancer är muncancer. Ett vanligt symtom är sår i munnen som inte läker. Det finns flera saker som går att göra för att minska risken för muncancer, som att äta hälsosam mat, låta bli rökning och alkohol, samt hålla god munhygien. För att undvika att drabbas vid riskfaktorer kan det gå att få rådgivning hos läkare på sjukhus.

Du kan minska risken för muncancer genom att gå till din tandläkare en gång per år och kontrollera ansikte, läppar, hals och mun. En tidig diagnos ger ett bättre behandlingsresultat. En välbalanserad kost rik på näringsämnen minskar också risken, samt att begränsa solexponering och att inte röka eller dricka alkohol.

Diagnos på sjukhus

Diagnos av eventuell muncancer görs på sjukhus, vid öra-näsa-halsmottagningen. Här tas en biopsi eller vävnadsprov från munförändringen. Om läkaren kan känna att det finns en förstorad lymfkörtel på halsen tar hen en finnålsbiopsi där, detta görs med ultraljud och en tunn nål. Röntgenundersökning görs vidare på sjukhus för att kartlägga hur den eventuella tumören ser ut.

Råd för minskad risk

En av tre svenskar får ett cancerbesked under livet. Men tre av tio fall kan förebyggas med hjälp av hälsosamma levnadsvanor. Att undvika nikotinprodukter samt att hålla en god kroppsvikt är fördelaktigt. Du bör också begränsa stillasittande och vara fysiskt aktiv varje dag. Ät hälsosamt, där du fokuserar på baljväxter, fullkornsprodukter, frukt och grönsaker. Begränsa intag av de livsmedel som har mycket socker och fett, samt de med hög salthalt. Undvik processat kött och minska på köttkonsumtionen.

mh-elegance-lite